Styrka till alla

Det är allmänt känt att vara i god fysik är bra, inte minst för hälsa, kropp och knopp. Vad är det då man ska fokusera på? Generellt är folk i allmänhet överens om att variation av både kondition och styrka är att föredra, men oavsett typ av träning är lagom bäst. I denna artikel fokuseras det på styrketräning och atletklubbar.

Styrketräning kan man göra på de flesta gym och då varva det med annan träning om man så önskar. Vill man enbart lägga fokus på styrka bör man söka sig till en atletklubb då dessa ofta har sitt fokus just på tyngdlyftning.

Vad efterfrågas? Det gemensamma svaret brukar bli variation. Därför är det önskvärt att det finns tillräckligt med viktstänger med diverse tyngder, flera bås att träna i, gärna med speglar. Utöver detta är det viktigt att det finns gott med lösa vikter i flera antal och ett varierat utbud vad gäller vikten på hantlarna. Det kan vara avgörande för hur många som väljer att träna på en specifik anläggning.

Hygien skadar inte heller. Därför är det önskvärt att det vid varje enhet eller bås finns gott om papper så att man kan torka redskapen rena efter sig. Att få ett städat tränings-bås och avtorkade tyngder kan lyfta ett helt pass, samtidigt som det är riktigt ledsamt att behöva städa upp efter andra.

Vatten är en vara som det går åt en del av. Därför har vissa anläggningar investerat i att ha vattenautomater med kallt källvatten utspridda, vilket inte heller är fel. För att ytterligare optimera en god luftkvalitet, har man sommartid på vissa ställen extra fläktar på stativ.

Till detta ska man också tänka på säkerheten. Därför har flera atletklubbar som en rutin att vid första gången inte bara ge intro på de olika träningsstationerna, utan också visa brandvägar och var hjärtstartaren finns. På de riktigt exklusiva ställena finns det även sjukvårdspersonal på plats.

När det gäller styrketräning finns det många alternativ. Är man novis kan det vara en god idé att investera i en personlig tränare, så kallad PT. Då kan man vara säker på att man får ett program som är anpassat för den enskildes kropp och bättre utgångsläge är nog svårt att finna.